Hestekræfterne i dansk turisme

Liv Malskær
Liv Malskær

Af Liv Malskær, antropolog med speciale i hesteturisme.
Oplægsholder ved Hesteturismekonferencen.

Familieferie i prærievogn, turistridning ved Vesterhavet, hesten med i sommerhus, guidet rideferie i
Danmarks varierede natur, eller rid ad én af de mange rideruter, som tilbyder overnatning til hest og rytter langs ruten i shelter eller på Bed&Breakfast. Mulighederne er mange! Men hvor får man overblikket, og hvem sikrer kvaliteten?

Som dedikeret rytter har du måske allerede været på rideferie – altså en ferie med det primære formål at ride – eller også overvejer du, hvor ferien skal gå hen. Der er et væld af destinationer rundt omkring i Verden, som har udviklet et stærkt brand inden for hesteturisme på baggrund af befolkningens historiske forhold til den mytologiske skikkelse i forskellige former afhængig af racens kvaliteter. Her kan nævnes Australien, USA, Canada, Mongoliet og Island, men også lande med en mindre tydelig fortælling om hestens rolle i kulturen tilbyder oplevelser i sadlen. Hos den i øvrigt eneste danske turoperatør på området, Rid og Rejs, kan du finde destinationer som Polen, Kenya, Indien, Jordan og Israel – men hvornår bliver det tid til, at Danmark skal på kortet over attraktive rideferiedestinationer? -Nu! Det mener i hvert fald foreningen Ferie Rytter, som på deres hjemmeside forsøger at skabe det overblik, som mangler i dansk hesteturisme.

“hvornår bliver det tid til, at Danmark skal på kortet over rideferiedestinationer? -Nu!”   

 

Ferie rytter er drevet af to ildsjæle og få midler, hvilket er kendetegnende for branchen i det hele taget. Man starter ikke en hesteturismevirksomhed med det ene formål at skabe profit; man udbyder naturoplevelser til hest, fordi man ønsker at dele sine livsudvidende højdepunkter med andre ligesindede og skabe en meningsfuld tilværelse for sig selv. Hesteturisme er i såvel Danmark som i resten af Verden drevet af fagnørder, som mere eller mindre frivilligt har måttet opfinde en ekstra indtægtskilde til vedligeholdelse af den livsstil, de elsker. Turisme er en mulighed for vækst. Men det er ikke nok at være hesteekspert, når man går fra hobby til turismevirksomhed.
Du skal kunne skabe sammenhængende konceptoplevelser, agere professionelt overfor dine kunder og markedsføre dit produkt til målgruppen. Altsammen kompetencer, som ligger udenfor kerneydelsen, nemlig selve turen i sadlen og ud i det blå. Dette er branchens akilleshæl, delvist fordi udbyderne ikke arbejder tilstrækkeligt sammen, og delvist fordi man politisk ikke prioriterer at udvikle og markedsføre Danmark som et hesteturismeland.

”Men det er ikke nok at være hesteekspert, når man går fra hobby til turismevirksomhed”

 

Ifølge en undersøgelse fra 2007 foretaget af SEGES bidrager hesteturismen med en direkte omsætning på 109 mio. kr. årligt til den danske samfundsøkonomi. Dette tal er kun en dråbe i havet sammenlignet med de 45,2 mia. kr., som danske og udenlandske kyst- og naturturister omsætter, når de rejser i Danmark. Heri skal årsagen til, at det nationale selskab Dansk Kyst- og Naturturisme kun arbejder med at fremme cykel- og vandreturisme, angiveligt findes. Men hvis vi fortsat ønsker vækst i kyst- og naturturismen, så må vi som land investere i et differentieret turismeprodukt målrettet købestærke segmenter, som kan forlænge skuldersæsonen, og i dette perspektiv er hesteturisme en mindst ligeså vigtig gren inden for aktive ferieformer som cykel- og vandreturisme. Siden 2005 har Island investeret massivt i at markedsføre landet til turister, herunder rideturister, og resultatet er en mere end firdobling af internationale gæster til øen. Staten har heldigvis markedsført Danmark internationalt siden 1960’erne, så et lignende scenarie er næppe realistisk. Dog er det værd at bemærke, at 20 pct. af de 1,3 mio. turister, der årligt besøger Island, består af rideturister. Størstedelen af dem kommer fra nærmarkederne Danmark, Tyskland, Norge og Sverige – så hvorfor ikke udvikle og synliggøre de mange hestebaserede oplevelser, der findes lige om hjørnet i Danmark til denne målgruppe?

Hesten spiller en vigtig rolle i dansk kultur og dansk turisme, men skal politikere og destinationsmanagere få øjnene op for det stadig uindfriede potentiale, kræver det at erhvervet og branchen står sammen om at professionalisere sig og være synlige – også internationalt. Eller hvad mener du?

Dansk Hesteturismekonference 2017 ved Hillerød Horseshow er den første af sin slags og inviterer alle interesserede til at tage del i debatten. Åben facebookgruppe.

Vi glæder os til at se dig!

Køb billet til Hesteturismekonferencen HER